‘Woensdag’-recensie: Jenna Ortega zorgt ervoor dat de Addams Family-serie van Netflix er in een handomdraai uitziet

CNN

Hoewel de naam van de hoofdpersoon is geïnspireerd op de poëtische zin ‘Het kind van woensdag is vol wee’, is ‘woensdag’ over het algemeen een genot, bijna volledig te danken aan Jenna Ortega. Ortega is haar dagen op Disney Channel ontgroeid en maakt de dochter van de Addams Family, die inmiddels de middelbare school heeft, tot de coolste humorloze goth-sociopaat die je ooit zult ontmoeten, in een Netflix-serie die meer gek dan griezelig of idioot is.

Regisseur Tim Burton zet precies de juiste visuele toon – een mix van komisch en macaber die lijkt op ‘Edward Scissorhands’ – terwijl hij samenwerkt met ‘Smallville’-producenten Alfred Gough en Miles Millar, die iets weten over het bouwen van een tv-programma rond een buitengewone tiener . Wanneer Wednesday wordt ingeschreven op een nieuwe privéschool, Nevermore Academy, vertelt ze de directrice (‘Game of Thrones’, Gwendoline Christie) over haar frequente verhuizingen van school naar school: ‘Ze hebben er niet één gebouwd die sterk genoeg is om mij vast te houden. .”

Dat zou kunnen veranderen bij Nevermore, een poëtische naam voor dit toevluchtsoord voor rare en heksen, met een bovennatuurlijke sfeer die net zo goed doet denken aan Hogwarts (of X-Men) als de kenmerkende strip van Charles Addams.

Woensdag heeft niet alleen te maken met ontluikende paranormale gaven en de vreemde visioenen die daarmee gepaard gaan, maar er ontstaat ook een mysterie dat het wantrouwige meisje verandert in een slechtgehumeurde, donkergeklede Nancy Drew, die probeert vast te stellen wie verantwoordelijk is terwijl de aanwijzingen beginnen. om terug te keren naar haar eigen stamboom.

Het is duidelijk een vrij afgeleide mix van genre-elementen, maar de mix werkt gedeeltelijk omdat zelfs de kleinere ingrediënten lekker zijn, van Catherine Zeta-Jones en Luis Guzman als de ouders van woensdag, Morticia en Gomez, tot haar sidekick Thing, die een jurk krijgt die zij wil door in dienst te nemen – wat nog meer? – een ‘vijfvingerige korting’. De schrijvers halen veel komische kilometers uit dat uiterste, dus help ze een handje.

Wat ‘Wednesday’ onderscheidt van soortgelijke inspanningen (denk aan ‘The Chilling Adventures of Sabrina’ van Netflix), is uiteindelijk Ortega, die er op de een of andere manier in slaagt meedogenloos vreemd te zijn, een portret met een niet-knipperende intensiteit en vreemd vertederend tegelijk. Als de karakterbeschrijving inhoudt dat je nooit je stem verheft of zelfs maar een zweem van een glimlach laat horen, is dat geen geringe prestatie.

Voeg daar handige details aan toe, zoals Christina Ricci, die woensdag in films uit de jaren negentig speelde, als onderdeel van het schoolpersoneel, en de plaatselijke sheriff (Jamie McShane) die Wednesday en haar klasgenoten afdoet als ‘de Scooby-bende’, en de serie draait op meerdere niveaus.

Het is misschien onvermijdelijk dat ‘Wednesday’ zijn aanvankelijke kick niet kan volhouden, aangezien het geserialiseerde verhaal zich over acht afleveringen ontvouwt en het einde te chaotisch wordt. Aan de andere kant is dat nauwelijks een verrassing, gezien de aard van het bronmateriaal dat meer is ontworpen voor kleine grapjes dan voor een groot, meeslepend verhaal.

Het proberen om iets nieuws te brengen, een eigendom als de Addams Family, wat al zo vaak eerder is gedaan, is niet eenvoudig zonder het DNA te veranderen. Het strekt tot eer dat “Wednesday” de uitdaging aangaat en er meestal in slaagt om het als een fluitje van een cent te laten lijken.

“Woensdag” gaat op 23 november in première op Netflix.

Source link